محصولات صنعتی کاشی مرجان
  • slidebg1
    Nublado
  • slidebg1
    Oxide
  • slidebg1
    Bergamo

10 سوال رایج در ارتباط با کاشی و سرامیک

۳ بهمن ۱۳۹۸

مربع ، مستطیل ، شش ضلعی ، مات، براق، همه این  موارد حالت های مختلفی از انواع کاشی ها هستند.کفپوشها و دیوارپوشهای متنوع تری از کاشی وجود دارد که فکر کردن به آنها کار دشواری است .کاشی ها دارای خصوصیاتی همچون دوام بالا، سهولت نگهداری ، نصب آسان و متداول ترین گزینه برای پوشش های سرامیکی  می باشند  ، که به صورت کار با ملات و نصب خشک قابل اجرا هستند . در ادامه به 10 سوال رایج در ارتباط با کاشی و سرامیک پاسخ داده شده است .

1-تفاوت بین سرامیک و پرسلان  چیست ؟

تفاوت اصلی  بین کاشی های سرامیکی  و پرسلانی در فناوری استفاده شده در تولید آنها می باشد .فرآیند تولید کاشی پرسلان کنترل شده تر از کاشی های معمولی می باشد .کاشی های پرسلان دارای  مواد  معدنی مختلفی می باشد  که در حرارت متجاوز از 1200 درجه سیلسیوس می سوزد .کاشی پرسلان به نسبت سرامیک های معمولی  یکدست ، متراکم و با نیروی شکست  و مقاومت خمشی بالاتری است . دارای منافذ کمتری نسبت به سرامیک های معمولی می باشد و به همین علت دارای شاخص جذب آب کمتر از نیم درصد می باشد و همین عوامل باعث شده است تا دوام این نوع کاشی ها (پرسلانی ) بیشتر شود .این مشخصه ، کاشی های پرسلانی را برای مکان های پر رفت و آمد نظیر فرودگاه ها  یا مراکز خرید مناسب کرده است .کاشی های پرسلانی به دلیل تنوع بیشتر در رنگ نیز معروف می باشند و دارای نمای زیباتری نیز  هستند .

2- چه نوع پرداخت هایی وجود دارد ؟

پرداخت به سطح فوقانی روکش کاشی اشاره داشته و شامل  براق ، پولیش ، سِمی پولیش می باشد .

3-آیا سرامیک ماده ای بادوام است ؟

بله، اما بستگی بسیار زیادی به نصب آن دارد. برای بهینه‌سازی دوام کاشی سرامیکی، زیرسازی  یا سطحی که کاشی قرار است روی آن نصب شود باید تخت، ثابت و بدون بی‌نظمی باشد. ملات مناسب باید بر اساس ابعاد هر کاشی استفاده شود. تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند که برای قطعات بزرگ‌تر، بر روی سطح زیرین کاشی دو برابر چسب زده شود. به‌طورکلی، رعایت دقیق توصیۀ تولیدکنندگان همیشه بهترین کاری است که می‌توان انجام داد.(نصب کاشی های سرامیکی و ضد اسید صنعتی )

4 - کاشی رکتیفای (اسکوئر ) چیست ؟

کاشی‌های رکتیفای فرایند برشی به‌نام سنگ‌زنی را طی می‌کنند که در این فرایند تمام قطعات دقیقاً با خطای کمتر از 0.5 میلیمتر تراش می‌خورند. درنتیجه، استفاده از بندکشی (هنگام نصب) به حداقل می‌رسد، میزان دوغاب کاهش می‌یابد و چیدن کاشی‌ها ازلحاظ زیبایی لذت‌ بخش‌تر می‌شود.

5- چطور تعداد کاشی های مورد نیاز را محاسبه کنیم ؟

قطعا لازم است که مساحت فضای کار خود را بدانید ، اما به دلیل شکستگی و برش ها ، باید کار خود را با تعدادی بیشتر از تعداد دقیق کاشی ها شروع کنید. به طور کلی ، در صورتی که محیط کار دارای ابعاد ساده تری همچون مربع یا مستطیل باشدکه دارای برش های کمتری است ، افزودن 5 تا 7 درصد  مازاد به تعداد کاشی ها برای جبران شکستگی ها یا برش ها کفایت می کند .اگر محیط کار دارای طرحی مورب یا شکلی ارگانیک باشد ، آنگاه قطعات زیادی را باید برای گوشه های کار برش زد . در این شرایط  باید حداکثر 15 درصد مازاد در نظر گرفت تا هنگام نصب کاشی ها ، دچار کمبود نشویم .

6-آیا می توان کاشی های کف را روی دیوار ، یا کاشی های دیوار را روی کف نصب کرد ؟

در واقع ، هرگونه کاشی کف را می توان بر روی دیوار نصب کرد اما همه کاشی های دیوار را نمی توان بر روی کف نصب کرد ، هرچند در اکثر موارد این جابجایی مناسب نمی باشد . برای توصیه های کاربری ، با کاشی کار یا تولید کننده آن محصول باید مشورت کرد.

 

7. آیا می‌توان کاشی‌ها را روی کاشی‌های قبلی نصب کرد؟

معمولاً بله، اما صرفاً به شرطی که کاشی‌های زیرین به‌درستی نصب‌شده باشند و دچار شکستگی یا هر مشکل دیگری، نظیر انباشتگی نباشند. البته این کار معمولاً هوشمندانه ترین گزینه نیست و هرچند در ابتدا ممکن است در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود، اما بعداً هزینۀ بیشتری را  ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که کف‌های روی‌هم ارتفاع اتاق را اندکی کاهش می‌دهند و آنگاه باید درب یا درب های ورود و خروج را عوض کرد تا به‌صورت طبیعی باز شوند.

8. آیا کاشی‌های سرامیکی لغزنده نیستند؟

برای آگاه شدن از غیرلغزنده‌ بودن کاشی‌های سرامیکی باید ضریب اصطکاک دینامیکی آن را بدانید، که شاخص مقاومت در برابر لغزندگی است. هرچه این عدد بیشتر باشد، میزان لغزندگی قطعات کمتر است. از این لحاظ، هر کشور معیار خودش را دارد. بنا بر استاندارد ایزو 10545 پارت 17 که قطعات کاشی را به دو کلاس تقسیم می‌کند:

•           کلاس I: ضریب کمتر از 0.4- فقط مخصوص فضای داخلی؛

•           کلاس II: ضریب بیشتر یا مساوی 0.4- قابل‌استفاده در فضای بیرون و ایمن‌تر برای کف دوش.

 

9. کاشی‌ها را چطور برش بزنیم و سوراخ کنیم؟

برای برش‌های مستقیم، از کاشی بر دستی یا استفاده از برش دیسک یا فرز استفاده می‌شود که کاشی را خراش داده و سپس برش می‌زند و بدین طریق برشی تمیز و نتیجه‌ای خوب ایجاد می‌کند. برای سایر جزئیات یا برش‌ها می‌توان از ارۀ گردبر استفاده کرد. برای سوراخ‌کاری، بهترین روش کمک گرفتن از تیم فنی متخصص است تا کاشی‌ها ترک بر ندارند.

10. آیا می‌توان روی کاشی‌ها رنگ زد؟

بله، اما هر رنگی روی کاشی نمی‌نشیند. چنانچه سطح کاشی‌ها بسیار صیقلی و ضدآب باشد، رنگ باید چسبندگی زیادی داشته باشد، به همین دلیل تولیدکنندگان استفاده از رنگ اپوکسی را توصیه می‌کنند.همچنین آماده‌سازی سطح کار، با رعایت دستورالعمل مندرج در بسته‌بندی محصول الزامی است.

 

 


 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.